ORTESSIA

ORTESSIA

Who's Online

Έχουμε 53 επισκέπτες online

Στατιστικά

Εμφανίσεις Περιεχομένου : 846101

Facebook button

ΚΑΡΤΑ VI: ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ PDF Εκτύπωση E-mail
Εναλλακτικά - Tarot
Συντάχθηκε απο τον/την Ονειρόκοσμος   
Σάββατο, 16 Απριλίου 2011 16:42

* ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ *

Προέλευση: Θα μπορούσε να δοθεί μια απλούστερη εξήγηση στις πολλαπλές ερμηνείες που δόθηκαν μεταγενέστερα σ’ αυτή την κάρτα, αν δεχθούμε πως αρχικά παρίστανε την κρίση του Πάριδος, που έπρεπε να δώσει το χρυσό μήλο της Έριδας στην ωραιότερη από τις τρεις θεές, την Ήρα, την Αθηνά ή την Αφροδίτη. Οδηγημένος από τον παιχνιδιάρη Έρωτα, ο Πάρις προτίμησε την Αφροδίτη, επισύροντας έτσι την οργή των δυο άλλων θεαινών. Οι πιο παλιές κάρτες έδειχναν και τις τρεις θεές, αλλά αργότερα διατηρήθηκαν μόνο δύο γυναικείες μορφές, μ’ έναν νέο άνδρα ανάμεσα τους, κι από πάνω τους, τον ερωτιδέα έτοιμο να ρίξει τα χρυσά και μολυβένια του βέλη. Τα χρυσά προκαλούσαν τον έρωτα, και τα μολυβένια την απογοήτευση.

Ο φτερωτός υιός της Αφροδίτης, ο Έρως των αρχαίων, κυβερνούσε την αναπαραγωγική δύναμη του Σύμπαντος. Στην αρχή δεν αντιπροσώπευε τη ρομαντική διάθεση των ερωτευμένων, αλλά μιαν ασυγκράτητη κοσμική δύναμη, την προαιώνια τάση της δημιουργίας μιας τάξης μέσα στο χάος, το όργανο του Πεπρωμένου.

Η απεικόνιση του στην κάρτα των Εραστών αφήνει να εννοηθεί πως δίνεται η λύση σε μια μοιραία σύγκρουση. Είναι η έκτη κάρτα του Ταρώ, κι ο αριθμός 6, όπως το 2, σημαίνει ένταση κι αμφιβολία.

Παραδοσιακά συσχετίζεται με τις έξι ημέρες της Δημιουργίας στη Γένεση, κι έτσι συνδυάζεται με την ιδέα της προόδου και της εξέλιξης.

Ο Εραστής συμβολίζει την πρώτη απόφαση που πρέπει να πάρει μόνος του ο ταξιδιώτης  της ζωής. Ο νεαρός άνδρας βρίσκεται στο δίλλημα της εκλογής ανάμεσα σε δυο γυναίκες, που από το διαφορετικό τους ντύσιμο φαίνεται να αντιπροσωπεύουν η μια τη μητέρα και η άλλη την αγαπημένη του.

Ο Εραστής διχάζεται ανάμεσα στο αίσθημα της υποχρέωσης προς τη μητέρα και της επιθυμίας προς την αγαπημένη, ανάμεσα στην εξάρτηση που επιβάλλει η παράδοση και στην ανεξαρτησία της ελεύθερης δράσης.

Πρόκειται για μια σημαντική στιγμή στην εξέλιξη της ατομικότητας: είναι η στιγμή που η προσωπικότητα γίνεται μια αυθύπαρκτη οντότητα που αποσπάται από το παλιό της περιβάλλον.

Η κάρτα αυτή κλείνει μέσα της την αντίφαση: Μόνο με την απομάκρυνση από την επιρροή και την εξουσία της μητέρας, ο νέος μπορεί να προχωρήσει στην αναζήτηση και να κερδίσει τελικά το δύσκολο θησαυρό της αθανασίας, αλλά αποκτώντας ανεξαρτησία επισύρει τελικά και το τέρμα της ανεξαρτησίας: κερδίζοντας τη ζωή αντιμετωπίζει και το ενδεχόμενο του θανάτου.

Από ψυχολογική άποψη, ο Έρως δίνει την ικανότητα της συσχέτισης των αντιθέτων με τρόπο που όχι μόνο τα εναρμονίζει, αλλά και καταλήγει σ’ ένα σύνολο που είναι μεγαλύτερο από τα μέρη που το αποτελούν.

Η συνθετική ικανότητα του Έρωτα διευθετεί τις ανωμαλίες και τους ανταγωνισμούς μεταξύ των εραστών, κι ανοίγει το δρόμο για την ενδεχόμενη ένωση τους.

Στην κάρτα δείχνεται έτοιμος να ρίξει το βέλος του, το συνδετικό βέλος του ερωτικού δεσμού, που είναι και το βέλος που ανοίγει μια θανάσιμη πληγή: φέρνει στον κόσμο μια νέα ζωή, και πίσω του ακολουθεί ο θάνατος εκείνων που την γέννησαν.

Από κοσμική άποψη η κοπέλα συμβολίζει το δρόμο της εξωτερικής δραστηριότητας, που η αυτοπεποίθηση κι ένα αίσθημα προορισμού τονώνει τον ταξιδιώτη και τον βοηθά ν’ ανοίξει ένα μονοπάτι μέσα από τις περικοκλάδες των αμφιβολιών και των φόβων που τον τριγυρίζουν.

Η πιο ηλικιωμένη από τις δυο γυναίκες αντιπροσωπεύει τον ευκολότερο δρόμο της εξάρτησης από γνώριμες κι ασφαλείς συνθήκες που είναι πρόθυμες ν’ αναλάβουν την ευθύνη της φροντίδας για τον ενδιαφερόμενο.

Η μητρική μορφή του προσφέρει την άνεση και προστασία που δίνει το κατεστημένο, σ’ αντάλλαγμα της πίστης και της υπακοής.

Ο ερευνητής έχει τώρα φτάσει στο σημείο όπου οι δυο αυτοί δρόμοι είναι ασυμβίβαστοι μεταξύ τους. Είναι αναγκασμένος να παραδεχτεί ότι πρέπει να θυσιάσει τον έναν για να κερδίσει τον άλλον, κι η απόφαση του δεν έχει πια περιθώριο για καθυστέρηση.

Χωρίς να το καταλάβει θα βγει από το δίλλημα του χάρη στην επέμβαση του Ανώτερου Εαυτού του: ο Έρως, σαν ένας φύλακας άγγελος, θα ρίξει το βέλος της θείας πρόνοιας, κάνοντας εκείνος την εκλογή για λογαριασμό του.

Ο Έρως είναι η ενσάρκωση του Πεπρωμένου, κι ο νέος δεν έχει φτάσει στο σημείο να κυβερνά ο ίδιος τη μοίρα του. Είναι προϊόν του παρελθόντος του, κ’ οι δυνάμεις που διαμόρφωσαν το παρελθόν του θα αποφασίσουν για το μέλλον του.

Οποιονδήποτε από τους δυο δρόμους κι αν ακολουθήσει, θα είναι ο σωστός γι αυτόν σ’ ετούτη τη βαθμίδα που βρίσκεται.

Η αρνητική όψη τούτης της κάρτας δείχνει τον νευρωσικό τύπο που επειδή φοβάται την ανεξάρτητη ζωή, κι ίσως υποσυνείδητα τον θάνατο, δεν τολμάει ν’ απομακρυνθεί από τη μητέρα του. Ως προς την ανοδική πορεία που άρχισε, τον βλέπουμε να πέφτει χάμω καθώς σκοντάφτει στο πρώτο εμπόδιο που παρουσιάζεται στο δρόμο του, κι η πρόοδος του σταματά ως εδώ. Το μόνο που τον περιμένει είναι η αποτελμάτωση κι ο μαρασμός.

.~.~.~.

 

* Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από το εξαιρετικό βιβλίο του Νίκου Σημηριώτη με τίτλο "Η Μαντική Τέχνη του Ταρώ" (εκδ. ΜΑΚΡΗ).