ORTESSIA

ORTESSIA

Who's Online

Έχουμε 8 επισκέπτες online

Στατιστικά

Εμφανίσεις Περιεχομένου : 845988

Facebook button

H ματιά του ερευνητή Vol.1 PDF Εκτύπωση E-mail
Πρωτότυπη έρευνα - Τεχνικές Έρευνας
Συντάχθηκε απο τον/την Λέσχη ORTESSIA   
Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου 2010 11:19

 

Βάλτε Λίγο Μυστήριο στη Ζωή σας

… και όταν λέμε «λίγο», το εννοούμε κυριολεκτικά!

Το παρακάτω κείμενο γράφτηκε συνεργατικά από τα μέλη της Λέσχης ORTESSIA και ενδεχομένως να αποτελέσει το πρώτο από μία σειρά σχετικών άρθρων. Αρχικά, απλά πείτε ότι θελήσαμε να επικοινωνήσουμε ορισμένες παρατηρήσεις μας με άλλους ερευνητές του Χώρου της Αναζήτησης, νέους ή και παλιούς. Πραγματικά δεν έχει σημασία σε ποιο «επίπεδο» κατατάσσετε τον εαυτό σας, μιας και αυτά που θα ειπωθούν, ισχύουν για όλους ανεξαιρέτως. Προχωράμε σε μία τέτοια κίνηση, καθαρά για λόγους τακτικής. Μην περιμένετε να σας το αναλύσουμε περισσότερο εδώ. Το κείμενο γράφτηκε γιατί ήρθε πλέον το πλήρωμα του χρόνου όπου τα πράγματα μπορούν να λέγονται με το όνομα τους -ευτυχώς. Τώρα, το αν αυτό το «όνομα» δυσαρεστήσει ορισμένους, δεν έχουμε παρά να τους υπενθυμίσουμε ότι ο καθένας μας έχει μερίδιο ευθύνης για τα «κύματα» που σηκώνει και ότι είναι -εκ των πραγμάτων- αναγκασμένος, να δέχεται τις συνέπειες των πράξεων του. Το αν θα δεχτεί τις συνέπειες αξιοπρεπώς, αυτό έγκειται καθαρά στην ιδιοσυγκρασία του καθενός.

Και μετά από αυτόν τον μικρό αλλά απαραίτητο πρόλογο, ήρθε η ώρα να περάσουμε στο «ζουμί» της υπόθεσης…

Στον τίτλο αυτού του άρθρου σας παροτρύνουμε να βάλετε «λίγο» μυστήριο στη ζωή σας. Γιατί όμως λίγο και όχι πολύ, όπως λογικά θα περίμενε κανείς να του προτείνει ένας ερευνητής αυτού του χώρου; Δυστυχώς εδώ δεν θα μπορούσαμε να σας το αναλύσουμε επαρκώς χωρίς να θέσουμε σε κίνδυνο την πορεία των προσωπικών μας ερευνών. Βλέπετε, όσο και να το θέλουμε να σας αποκαλύψουμε όλες τις ανατριχιαστικές λεπτομέρειες, είμαστε αναγκασμένοι να παίξουμε λαμβάνοντας υπόψη μας τους, όχι και τόσο δίκαιους, κανόνες αυτού του μάλλον «βρώμικου» παιχνιδιού. Ας είναι. Το παιχνίδι παραμένει πάντα γοητευτικό!

Αυτό που μπορούμε όμως να κάνουμε, είναι να το πάμε «περιφερειακά» και ίσως αυτός να είναι και ο πιο σωστός τρόπος για να ειπωθούν ορισμένα πράγματα. Η όλη λογική, λοιπόν, πίσω από την παρότρυνσή μας για «λίγο» μυστήριο, έχει να κάνει με το γεγονός ότι ζούμε πλέον σε εποχές που η διάδοση της πληροφορίας είναι κυριολεκτικά ανεξέλεγκτη. Και εδώ δοξάζουμε το «άγιο» διαδίκτυο και την φύση του, η οποία είναι δύσκολο να τεθεί υπό έλεγχο. Προσέξτε όμως! Υπάρχει και μία παγίδα. Επειδή υπάρχουν πολλοί που επιθυμούν τη Δύναμη, και επειδή ο έλεγχος και ο προσηλυτισμός (κυριολεκτικά και μεταφορικά) των μαζών είναι Δύναμη, έχουν βρει ορισμένα κόλπα προκειμένου να παρακάμψουν ή/και να εκμεταλλευτούν την παντοδυναμία του διαδικτύου και να εγκλωβίσουν τους ανθρώπους σε συγκεκριμένα κανάλια πληροφορίας και, κατ’ επέκταση, σκέψης. Επειδή ακριβώς δεν μπορούν να τα βάλουν απευθείας με τη φύση του internet, εφαρμόζουν μία αντίστροφη, αλλά ομολογουμένως ύπουλα πετυχημένη τακτική, προκειμένου να ασκούν τον έλεγχο τους. Είναι πολύ απλό, και πραγματικά μας κάνει εντύπωση πως την «πατάνε» τόσοι πολλοί -ερευνητές και μη- με κωμικοτραγικά αποτελέσματα για την πραγματική έρευνα. Συνήθως απλώς παπαγαλίζουν τις πληροφορίες που κάποιοι άλλοι έχουν επιλέξει γι αυτούς, σπέρνοντας δυστυχώς και τα αντίστοιχα μιμίδια. Είπαμε, η Γνώση είναι Δύναμη, αλλά η Αυτογνωσία είναι ακόμη μεγαλύτερη!

Επομένως, κάθε φορά που θα «σκάσει» μια ενδιαφέρουσα πληροφορία, σκεφτείτε δύο και τρεις φορές πριν την προωθήσετε σε άλλους. Ειδάλλως θα ξοδέψετε όλη σας τη ζωή λειτουργώντας απλώς σαν μετασταθμοί πληροφοριών «θορύβου» για λογαριασμό ενός εργοδότη που δεν σας πληρώνει. Είστε σίγουροι ότι αυτό είναι που θέλετε πραγματικά; [Όταν λέμε πληροφορία «θορύβου», εννοούμε όλη εκείνη την πληροφορία-σαβούρα που χρησιμοποιείται προκειμένου να καλυφθεί μία πραγματικά χρήσιμη πληροφορία.] Η επιλογή -και η ευθύνη- είναι κυριολεκτικά στο χέρι σας. Με κάθε κλικ του ποντικιού καθορίζετε το ποσοστό και τον τρόπο αναμετάδοσης της πληροφορίας.

Ο Ερευνητής που σέβεται τον εαυτό του και περιμένει και από τους άλλους τον ίδιο σεβασμό, οφείλει να βάζει στη ζωή του το μυστήριο με μέτρο και -με την κριτική σκέψη για οδηγό- να αναπαράγει τις πληροφορίες, αφού πρώτα τις επιβεβαιώσει με τους ποικίλους τρόπους που μόνο οι πραγματικοί ερευνητές γνωρίζουν. Είναι υπέρ της έρευνας να προσεγγίζεται το Μυστήριο με επιστημονική αυστηρότητα και η Επιστήμη με μπόλικη φαντασία, ώστε η σχέση του παρατηρητή με το παρατηρούμενο να εξισορροπείται στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Και περνάμε στο παρασύνθημα…

 

Πληροφορία, Μήνυμα και Μετάλλαξη

…προς αρχάριους και «προχωρημένους».

Τα πάντα φέρουν ή, καλύτερα, είναι πληροφορία. Κινούμαστε σ’ ένα περιβάλλον που βρίθει από πληροφορίες. πληροφορίες που κινούνται και άλλες που είναι στατικές. Ζώντας, λοιπόν, στα χρόνια της έκρηξης της πληροφορίας με την άνθιση των οπτικοακουστικών μέσων, με αιχμή του δόρατος το διαδίκτυο που φτάνει ν’ ανταγωνίζεται πλέον ανοιχτά την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το σινεμά, εύκολα μπορεί κανείς, εκτός του να λαμβάνει, να στέλνει πληροφορία με σαφή και ηλεκτρονικά διατυπωμένη μορφή.
Η πορεία αυτής της πληροφορίας, μέσα από την αμφίδρομη και μη επικοινωνία των ανθρώπων – ακόμη μεταξύ ανθρώπων και περιβάλλοντος όπως και αυτή μεταξύ του ίδιου του περιβάλλοντος, είναι τέτοια, που η αρχική της υπόσταση σε σχέση με τη μεταγενέστερη μορφή εμφανίζεται σαφώς στρεβλή και αλλοιωμένη.

Αυτό σημαίνει, πως τα πάντα και οι πάντες δέχονται συνεχώς πληροφορίες τις οποίες περνάνε (-άμε) μέσα από το δικό τους (μας) φίλτρο ή σύσταση, ενώ στη συνέχεια οι πληροφορίες ανακλούνται ή στέλνονται προς διάφορες κατευθύνσεις, με όλη αυτή τη διαδικασία να γίνεται είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα από τους πομποδέκτες. Μέσα από αυτό το πρίσμα, όλοι μας λειτουργούμε σαν κανάλια πληροφορίας και όχι ως αφετηρίες αυτής – εκτός αν δεχτούμε ότι κάθε στιγμή είναι μια αφετηρία.

Ειδικά στους ευρείας κλίμακας διαύλους επικοινωνίας, όπως είναι τα οπτικοακουστικά μέσα, δεν έχουμε καμία απολύτως ιδέα για το ποια είναι η πραγματική πληροφορία-μήνυμα και ποια τα «γεμίσματα» ή πρόσθετα του καθενός που παρεμβάλλεται σ’ αυτήν, πριν φτάσει σε μας. Είναι πολλοί οι «μεσάζοντες» που παρεμβάλλονται, σε αντίθεση με την τετ-α-τετ επικοινωνία στην οποία δεν παρεμβάλλεται εμφανώς κάποιος άλλος.


Παράδειγμα 1ο:

Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού είναι μήνυμα που περιέχει ορισμένες πληροφορίες, σωστά; Ποιες όμως είναι οι δικές του πληροφορίες (πρωθυπουργός), ποιες των άλλων (μεσάζοντες), και ποιο το αυθεντικό μήνυμα (ουσία) που κρύβει αυτή η πληροφόρηση; Ή καλύτερα, ποια είναι η πραγματική προέλευση των πληροφοριών αυτών; Πιο απλά, ο ισχυρότερος σε θέση και δύναμη άνθρωπος του κόσμου και ο πιο αδύναμος ταπεινός ανυποψίαστος, είναι και οι δύο κανάλια που δέχονται και αναπαράγουν -με τον δικό τους τρόπο ο καθένας- πληροφορίες, αγνοώντας όμως συνήθως το πραγματικό μήνυμα πίσω από αυτές. Στην καλύτερη περίπτωση, ίσως να γνωρίζουν κάποια «ψήγματα» του πραγματικού αρχικού μηνύματος.

Όλο αυτό με πιο σκληρούς όρους λέγεται ‘σκάκι’, ενώ η γκάμα των πιονιών-ανθρώπων ποικίλει ανάλογα με τη θέση, τη γνώση και την κοινωνική δύναμη του καθενός. Η ατομική δύναμη των απλών πιονιών, του απλού κόσμου δηλαδή, είναι τόσο χαμηλή, που από πιόνια γίνονται νούμερο αναλώσιμο χάρη στη μαζικότητα. Και για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις, εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το συγκεκριμένο παράδειγμα πρέπει να εξεταστεί με βάση το πλαίσιο που το τοποθετούμε, δηλαδή τη σχέση πολιτικού-πολίτη. Σε άλλα παραδείγματα ενδέχεται να αλλάζουν και οι ρόλοι μεταξύ των ανθρώπων, όμως σε κάθε περίπτωση παραμένει η σχέση τύπου ισχυρός-ανίσχυρος ή θύτης-θύμα ή γνώστης-αδαής κοκ.

Πίσω στο παράδειγμα που δίνουμε, ας πούμε ότι οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στις εξαγγελίες κάνουν λόγο για «πρόσθετα μέτρα εξυγίανσης». Πίσω από τα «πρόσθετα μέτρα» όμως, θα μπορούσε να υπάρχει ένα ευρύτερο πλάνο οικονομικής εξόντωσης της χώρας ή/και προοδευτικής καθυπόταξης και εξαθλίωσης των μαζών. Πιο πίσω, στους «μεσάζοντες» μέσα στο μήνυμα, ενδεχομένως έχουμε clubs και λέσχες που προσθέτουν το δικό τους πλάνο-πληροφορία και ακόμη πιο πίσω ίσως βρούμε «ανθρώπους» που έχασαν το ανθρώπινο για να γίνουν κάτι άλλο. Πιο βαθιά, και ακόμη πιο βαθιά, ίσως συναντήσουμε πιο απόμακρες ή ξένες καταστάσεις βούλησης που απλά βλέποντας ευρύτερα τις κοσμικές αλλαγές, αντιμετωπίζουν τη γειτονιά των ανθρώπων σαν μυρμηγκοφωλιά και πάει λέγοντας… Το πόσο μέσα θα μπει κανείς στην τρύπα του λαγού εξαρτάται κυρίως από την κοσμοθεώρηση ή/και την ιδιοσυγκρασία του. Άλλα πως υιοθετούνται οι κοσμοθεωρίες και πως διαμορφώνονται οι ιδιοσυγκρασίες-συνειδήσεις;

Μέσα σ’ αυτά τα projects μέσα σε projects που συνθέτουν, διαμορφώνουν, ενισχύουν ή καταλύουν το πραγματικό μήνυμα, υπάρχουν τεχνικές διαμόρφωσης της κοινής γνώμης και άνθρωποι που τις χρησιμοποιούν με μοναδικό σκοπό να εγκλωβίσουν τους τηλεθεατές, ψηφοφόρους, καταναλωτές, ακροατές ή αναγνώστες σε μια συγκεκριμένη πραγματικότητα. Και επειδή ακόμη και αυτοί που χρησιμοποιούν αυτές τις τεχνικές υποδούλωσης έχουν μερική αντίληψη του ρόλου τους ή, αν θέλετε, της θέσης τους στη σκακιέρα, συνήθως έχουν και άγνοια για τον μηχανισμό που λειτουργεί σαν υπόβαθρο για τις πράξεις τους.

Βλέπετε, μέσα σε αυτή την τερατώδη μίξη πληροφοριών και ταυτόχρονη στρέβλωση τους λόγω των προσωπικών μας φίλτρων, στην ουσία καταλύεται σχεδόν κάθε αυθεντικότητα που μπορεί να ενυπάρχει στην εκάστοτε πληροφορία. Στην πραγματικότητα, ο σωστός ερευνητής ψάχνει για «ψύλλους στ’ άχυρα», και όταν καταφέρει να τους βρει, τους φυλά ως «κόρη οφθαλμού» προκειμένου να μην κακοποιηθούν. Γενικά, οφείλουμε να είμαστε εξαιρετικά καχύποπτοι απέναντι σε «πηγές» (δηλ. μετασταθμούς) πληροφορίας που παρουσιάζονται ως υπερβολικά παραγωγικές, καθώς δεν νοείται υπερπαραγωγή πληροφορίας χωρίς στρεβλώσεις.


Παράδειγμα 2ο:

Ας πούμε ότι είμαστε διαφημιστές και έχουμε αναλάβει τη διαφήμιση ενός προϊόντος. Κατατίθεται λοιπόν η ιδέα, το προϊόν μέσα στο διαφημιστικό να βγαίνει μέσα από τα έγκατα της θάλασσας σαν δώρο του θεού της θάλασσας προς τους ανθρώπους. Το πραγματικό όμως μήνυμα -δηλαδή όχι αυτό που φαίνεται σε πρώτο επίπεδο- που θα προκύψει από όλο αυτό το σύνολο των ανθρώπων που δούλεψαν για την προώθηση του συγκεκριμένου προϊόντος, εξαρτάται από τη υποσυνείδητη-ασυνείδητη σχέση που έχει ο κάθε συντελεστής με την θάλασσα, ή με οτιδήποτε άλλο ταυτίζεται στο υποσυνείδητο του με την έννοια της «θάλασσας».

Ως ατομικά κανάλια ο καθένας ξεχωριστά, άλλα και όλοι μαζί ως σύνολο, προσδιοριζόμαστε από αυτά τα πανίσχυρα τμήματα του ψυχισμού μας τα οποία μένουν βαθιά κρυμμένα από τα «μάτια» της συνείδησης, αλλά είναι ταυτόχρονα και αυτά από τα οποία εκπορεύονται οι «θεοί» και οι άγνωστες δυνάμεις. Ή, αν προτιμάτε, εκείνες οι ενέργειες-οντότητες που θα της μεταφράζαμε ως θεούς, λόγω της αδυναμίας μας να τις αναγνωρίσουμε συνειδητά.

Επομένως, αν το αρχικό πλάνο της διαφήμισης είχε π.χ. τον Ποσειδώνα ν’ αναδύεται από την θάλασσα, αλλά αντί για Ποσειδώνα στο τελικό αποτέλεσμα, βγαίνει από τη θάλασσα κάτι πιο απόκοσμο και βδελυρό το οποίο πετυχαίνει να εντυπωσιάσει, τότε, η τελική ερμηνεία του βαθύτερου μηνύματος έχει να κάνει μόνο με το θεατή… Και αν είστε εσείς ο θεατής, είστε σίγουροι για τις επιπτώσεις που ενδεχομένως έχει αυτή η εικόνα στον ψυχισμό σας και κατ’ επέκταση στην ατόφια σύσταση της βαθύτερης ύπαρξης σας;

Είναι ένα δύσκολο θέμα στο ν’ αποδώσεις σωστά τα επίπεδα στα οποία κινείται, αλλά δεν βλέπουμε το λόγο να μην κάνουμε μία προσπάθεια. Συνοπτικά θα αναφέρουμε μερικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται κατά κόρον και που στοχεύουν στο να τροποποιήσουν τον ψυχισμό του ανθρώπου, έτσι ώστε μερικά πράγματα να μας φαίνονται φυσικά ενώ είναι αφύσικα. Δεν χρειάζονται ειδικές γνώσεις για να ανακαλύψει κανείς την ύπαρξη τέτοιων τεχνικών, παρά μόνο μία ιδιαίτερη γωνία θέασης των πραγμάτων…

 

 

Βασικές Τεχνικές Ελέγχου της Πληροφορίας


1. Τεχνική των 4/5

Χρησιμοποιείται  από διάφορους «ερευνητές» του χώρου της αναζήτησης, και όχι μόνο. Επίδοξοι διδάσκαλοι, αμπελοφιλόσοφοι, συνομωσιολόγοι, πωλητές, πολιτικοί και ένα σωρό άλλοι εφαρμόζουν την εν λόγω μέθοδο που λειτουργεί ως εξής:  από τις 5 πληροφορίες που προωθείς, οι 4 είναι ευρέως γνωστές αλήθειες, ή απλώς κοινές αποδεκτές αλήθειες από το κοινό που έχεις απέναντι σου, ενώ η 5η είναι μία ψευδής ή εσκεμμένα παραπλανητική πληροφορία που θέλει να περάσει ο εκάστοτε (πρωταρχικός) πληροφοριοδότης. Η μέθοδος εμφανίζεται αρκετά πετυχημένη μιας και αυτός που δέχεται τις πληροφορίες, συνήθως τις αποδέχεται όλες εξίσου ως αληθινές. Η συνείδηση του έχει εύκολα ξεγελαστεί και στο υποσυνείδητο του έχει πλέον εδραιωθεί και η 5η (ψευδής) πληροφορία ως αλήθεια.

Ορισμένοι εφαρμόζουν αυτή την τεχνική εσκεμμένα, αλλά οι περισσότεροι το κάνουν ασυνείδητα, λειτουργώντας απλώς ως φερέφωνα κέντρων διερχόμενων πληροφοριών για τα οποία δεν έχουν ιδέα. Και καθώς δεν φροντίζουν να εξακριβώνουν την αξιοπιστία των πληροφοριών που αναμεταδίδουν, δεν μπαίνουν και στον κόπο να κάνουν μία αξιοπρεπή έρευνα με μαρτυρίες, διασταύρωση πληροφοριών κ.λπ. Συνήθως εμμένουν σε κάποιους αμφίβολους συνδυασμούς πληροφοριών, πράγμα που μπορεί να αποβεί μοιραίο για την έρευνα, αν αυτός που κάνει τους συνδυασμούς είναι απλώς παρανοϊκός - με την καθαρά ψυχιατρική έννοια του όρου.* Ας μην ξεχνάμε εδώ ότι, λόγω της φύσης του αντικειμένου, ο χώρος του Ανεξήγητου είναι δυνητικά το πιο πρόσφορο έδαφος για τέτοιου είδους ψυχοπάθειες.

 

2. Τεχνική της Ηχητικής Σήμανσης & Προσταγής

Ο ήχος, ως η πλέον πρωταρχική έκφραση της ζωής, έχει τη δυνατότητα -εφόσον τοποθετηθεί σε συγκεκριμένες θέσεις-κλειδιά μέσα σε μία ταινία, σειρά, διαφήμιση, τραγούδι κ.λπ.- από το να υποτάξει, μέχρι και να συντονίσει τον ακροατή με καταστάσεις εντελώς ξένες και αφύσικες ως προς αυτόν.

Αυτή η διαδικασία συμβαίνει, για ακόμη μία φορά, λόγω του ότι παρακάμπτεται ακαριαία το φίλτρο της συνείδησης. Υπάρχουν ήχοι, απέναντι στους οποίους είμαστε πρακτικά ανυπεράσπιστοι και που σε συνδυασμό με την κατάλληλη εικόνα, είναι σε θέση να προσβάλλουν τις βαθύτερες άμυνες μας που λειτουργούν αυτόματα σε ασυνείδητο επίπεδο. Συνήθως είναι ήχοι μπάσοι και προστακτικοί, αλλά μπορεί να είναι και πολύ υψηλοί και ανατριχιαστικοί στο άκουσμα. Επίσης, δώστε προσοχή, αποφεύγοντας τους μονότονους επαναλαμβανόμενους ήχους, όπως είναι συγκεκριμένα κουδουνίσματα κινητών ή άλλοι τεχνητοί ρυθμικοί ήχοι.

Όσο τραβηγμένο και αν ακούγεται, ο μοναδικός τρόπος για να απαλλαγεί κανείς από δαύτους, είναι να πετάξει την τηλεόραση ή το οποιοδήποτε άλλο μέσο αναμετάδοσης. Επειδή όμως σε αυτό το άρθρο επιδιώκουμε να ενημερώσουμε και όχι να σας βάλουμε να κάνετε «παράλογα» πράγματα, προτείνουμε να κλείνετε τον ήχο στις διαφημίσεις από το πρώτο δευτερόλεπτο! Επίσης στις ταινίες και στα serials, αν νιώσετε άβολα για οποιοδήποτε λόγο, κλείστε και πάλι αμέσως τον ήχο και αισθανθείτε τη διαφορά. Το ένστικτο της αυτοσυντήρησης θα σας προστατέψει, αρκεί να το «ακούσετε» και να δράσετε άμεσα. Εδώ συνήθως ο κίνδυνος που υπάρχει, είναι να ολιγωρήσετε λόγω παρεμβολής της λογικής αφού –ανάλογα με τους προγραμματισμούς του καθενός- ενδέχεται να προβάλλει την ιδέα ότι γίνεστε «υπερβολικοί». Σε αυτό το σημείο έχουμε να αντιτάξουμε το ότι αν μπείτε στη διαδικασία να προσέχετε τους ήχους και να προλαμβάνετε τις αρνητικές παρεμβολές, σε λίγο καιρό θα δείτε τέτοια διαφορά του πριν με το μετά, που δεν θα πιστεύετε… στ’ αυτιά σας!

Αντίθετα, η μουσική που έχει συχνές εναλλαγές και μεταμορφώσεις λειτουργεί συνήθως ευεργετικά. Επίσης οι παλιές ελληνικές ταινίες -ειδικά οι κωμωδίες- είναι μια όαση υγείας σε σχέση με τον σημερινό οπτικοακουστικό καταιγισμό!

Συνεχίζεται…

Ονειρόκοσμος – Λέσχη ORTESSIA ©

 

_______________________________________________________________________

* Παράνοια και Παρανοϊκές Διαταραχές [πηγή: www.nmha.org / μετάφραση: Ονειρόκοσμος]

Τι είναι η Παράνοια;

Η παράνοια περιλαμβάνει αισθήματα καταδίωξης και αίσθηση υπερβολής ως προς την ιδέα που έχει το άτομο για τον εαυτό του. Η παράνοια σχετίζεται με πολλές ψυχικές διαταραχές και είναι σπάνια ως αυθύπαρκτη ψυχική νόσος. Από τη στιγμή που οι ψευδαισθήσεις αφορούν σε έναν τομέα, ένα άτομο με παράνοια μπορεί συνήθως να εργάζεται και να λειτουργεί κανονικά στην καθημερινή του ζωή, παρ’ όλα αυτά όμως, οι ζωές αυτών των ατόμων μπορεί να περιοριστούν και οι ίδιοι να βιώσουν την απομόνωση. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι παράνοιας περιλαμβανομένης της συζυγικής παράνοιας, της ερωτομανίας, της υποχονδριακής παράνοιας, και διαφορετικοί τύποι παρανοϊκών διαταραχών όπως η παρανοϊκή προσωπικότητα και η παρανοϊκή σχιζοφρένεια.

Συμπτώματα της Παράνοιας:

Τα συμπτώματα της παράνοιας και των παρανοϊκών διαταραχών περιλαμβάνουν έντονη και παράλογη δυσπιστία ή υποψία απέναντι στους άλλους, που μπορεί να προκαλέσουν οργή, μίσος, και αίσθημα προδοσίας. Ορισμένοι πάσχοντες με παρανοϊκή προσωπικότητα μπορεί να έχουν ιδιαίτερη ικανότητα στο να ενοχλούν ή να εξοργίζουν τους άλλους λόγω της άκαμπτης και απροσάρμοστης συμπεριφοράς τους. Γενικά αδυνατούν να αναγνωρίσουν το παράλογο στη συμπεριφορά τους. Μερικές αναγνωρίσιμες πεποιθήσεις και ενέργειες που σχετίζονται με διαταραχές συνδεόμενες με την παράνοια είναι η έντονη δυσπιστία και ευθιξία, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η δυσκολία συγχώρεσης των άλλων, η αμυντική συμπεριφορά απέναντι σε κριτική που συμβαίνει μόνο στη φαντασία του πάσχοντος, η ψύχωση σχετικά με κρυφά κίνητρα εναντίον του, ο φόβος εξαπάτησης ή εκμετάλλευσης, η αδυναμία χαλάρωσης, η εριστική και απότομη πεισματική ή φιλόνικη συμπεριφορά, η  αυταρέσκεια και η τελειομανία.

Η αιτίες της παράνοιας:

Αιτία της παράνοιας είναι η κατάρρευση διάφορων ψυχικών και συναισθηματικών λειτουργιών που σχετίζονται με τη λογική σκέψη και την προσέγγιση των νοημάτων. Οι αιτίες πίσω από αυτήν την κατάρρευση παραμένουν αβέβαιες και μπορεί να ποικίλλουν. Κάποια συμπτώματα της παράνοιας μπορεί να προκληθούν από καταπιεσμένα ή απαρνημένα συναισθήματα. Οι παρανοϊκές σκέψεις και συναισθήματα μπορούν να αποτελέσουν τμήμα ενός συστήματος ψευδαισθήσεων εξαιτίας κάποιου ατυχούς γεγονότος, μίας παρεξήγησης ή μικρής αδικίας, λόγω υπερβολικής οικειότητας, ή αυξημένου καθήκοντος.

© copyright Mental Health America